Český Ski Test
CS
menu

Hlavní vlastnosti lyží

Co jsou hlavní vlastnosti lyží

Než se vydáte do obchodu a začnete otevírat peněženku, doporučujeme se na hlavní vlastnosti lyží podívat trochu zblízka. Pokud si chcete lyžování užít a ne se jen dostat z kopce dolů, nebo si udělat hezké selfie na přední stránku Forbes, lyže si před koupí také otestujte. Testování lyží vám totiž odhalí… a teď se držte… ne jestli je lyže dobrá nebo špatná, ale jestli vy jste ten správný jezdec, který by si jí měl ochočit.

Rád přirovnávám lyže k autům. Když si závodní jezdec formule jedna sedne do trabantu, asi zavzpomíná na naše předky a odjede s ním pomalu do muzea. Pokud si mladík s čerstvým řidičákem sedne do formule jedna, nejspíše asi ani nebude vědět, jak se nasazuje volant. A tak je to i s lyžemi. Jednoduše až když se na lyže postavíte (na sněhu a v podmínkách, ve kterých chcete nejčastěji lyžovat), poznáte, jestli jsou pro vás. Selfie kamarádům ale samozřejmě také pomůže, o tom žádná!

Jestli jsme vás přesvědčili a na testování lyží opravdu vyrazíte, zde pro vás máme pár tipů, na co se při testování lyží zaměřit.

Tuhost špičky

Rád bych vám to řekl jako laik, ale protože lidé na pojmy prostě slyší, dám tomu trochu úvod. Moje dosavadní i současná praxe se závodníky ze Světového poháru a po debatách s konstruktéry ze závodních oddělení jen potvrzuje, že vlastnosti špičky lyže nabírají na váze. Postupné prodlužování lyží a nenápadný návrat k polo-smýkanému oblouku je tvrdým oříškem. Co to ale znamená pro smrtelníka?

Pokud stoupnete na lyže s tvrdou špičkou a budete na tvrdém povrchu (předpokládejme i dále, že testujeme jen na krásném ranním manšestru a máme pěkně nabroušeno), lyže vám prostě bude „chtít zatáčet“. I když si řeknete, že byste si rádi oblouček trochu více vyjeli, tak lyže si pojede dál to svoje. Opakem je to u měkké špičky, ta vás do ničeho moc nenutí a pěkně se plácá po sněhu směrem, který jí určíte.

Co to znamená? Tvrdá lyže až do špičky chce prostě jezdit na hraně a točit, vy jen určujete směr a načasování, o správné zahájení oblouku už se postará sama. Měkká lyže ve špičce vám dává šanci zahájení oblouku trochu koordinovat a když se vám to zrovna nepovede nebo máte mezery v technice, máte šanci to napravit. O to víc si měkké lyže budete vážit v horším terénu, kde prostě i ti nejlepší musí se zahájením oblouku bojovat.

Tuhost patky

Nebude překvapením, že tuhost patky souvisí se zakončením oblouku. Opět si přivařím kašičku z praxe, když zmíním, že z mého života lyžařského kouče je téma zakončení oblouku a přechod do dalšího velké téma. A nemusí to zákonitě souviset s vaší technikou, může to být velkými botami, nebo právě nevhodnými lyžemi.

Tvrdá patka na lyži je něco jako booster, přídavný pohon. Na konci oblouku máte pocit, že chtějí být lyže tak metr před vámi. Na tvrdou patu lyže už to chce mít zažitou dobrou techniku, jinak vás budou permanentně bolet kolena, nebo to vždycky po deseti obloučkách zabalíte a budete odpočívat. Naopak dobrý lyžař si užije raketový výjezd z oblouku, navíc když udržíte lyži na hraně.

Měkká patka je tedy spíše pro začátečníky, ty, kteří chtějí bez větších výkonů jezdit celý den, nebo jednoduše lehčí postavy.

Jízda na hraně

Říkejme tomu jakkoli – jízda na hraně, jízda v oblouku, střed oblouku, pro zaryté instruktory (ty znalé) jízda okolo spádnice, pro závodníky ve spádnici, a pro ty moc znalé instruktory a blbce s funkcí třeba 2,3. fázi oblouku. Pro nás prostě všechno mezi začátkem a koncem oblouku.

Nebavíme se tu o rychlé nebo agresivní jízdě. Podstatou toho, jestli vám lyže vyhovuje v obloučku, pro ty lepší na hraně, je náklon. Rozjedete se na lyžích a začnete chtít zatáčet. K tomu využijete náklon. Se zvyšující se rychlostí ten náklon jednoduše zvětšujte a zkuste i zrychlovat do vaší komfortní rychlosti. Lyže má svou specifickou konstrukci na středu i okolo vázání a v tomto pohybu se ukazuje, co se v ní skrývá. Jde o několik fyzikálních parametrů dohromady, tím vás nebudu zatěžovat, ale lyže by vám neměla ani podjíždět, ani poskakovat, ani se jinak tetelit.

Při továrním testování lyží pro volbu správné konstrukce výrobcem jsem strávil na kopci několik hodin jen zjišťováním, jestli ještě jedu nebo už se kloužu. Naměřil jsem si náklony na hůlku (pravý úhel), ruku a loket, a v těch jsem vždy lyže hodnotil. V zásadě pokud vám (nabroušená) lyže dělá neplechu už okolo prvních naklopení, nebude to lyže pro vás.

Jízda v rychlosti

Vraťme se na chvíli k autům. Představte si, že jedete v trabantu 200 km/h. Pokud už neletíte, je dost pravděpodobné, že se jen držíte volantu připevněného k motoru, a zbytek auta už je dávno pryč. Podobně je tomu i s lyžemi. Pokud se na nich rozjedete, kombinace vaší hmotnosti, povrchu sněhu, konstrukce lyže, vaší techniky a právě zmíněné rychlosti, udělá svoje.

Jakmile se dostanete s lyží do rychlosti (jestli se do ní vůbec dostanete), ve které chcete běžně lyžovat, začnou se dít věci… anebo také nezačnou. Není pravidlem, že tvrdá lyže se v rychlosti chová lépe, na to si dejte pozor už při volbě lyže. Jak jsem již psal, rychlost je jen jeden z parametrů, který chování lyže ovlivňuje. Zde při testování doporučujeme začít s pomalejší jízdou, až pak s rychlou jízdou nejdříve v delších obloučkách na široké sjezdovce. Když máte pocit, že udržíte rychlost pod kontrolou a neřítíte se přímo dolů, začněte obloučky zkracovat. A to je moment, kdy testování více lyží nabírá na síle. V rychlosti je totiž důležitý každý detail, a pokud hned další jízdu nevezmete jinou lyži, prostě to nebude nikdy stejné.

Které vlastnosti jsou pro vás důležité

Nesnažte se lyže moc analyzovat. Při testování lyží poznáte, které vám sedí víc a které méně. Pokud jste rekreační lyžař, nebo právě s lyžováním začínáte, vyvarujte se slovíčka „tvrdé“ a jakéhokoli nekontrolovatelného pohybu na sjezdovce. Zaměřte se na testování a výběr z lyží, u kterých jste schopni udržet rychlost pod kontrolou a během oblouku nemáte pocit, že vám lyže podjíždí, ujíždí nebo předjíždí. Třeba testovací akce Český Skitest v dubnu na Pitztalu, kde máte na konci zimy prázdné sjezdovky, garanci sněhu a výběr prakticky ze všech značek a nových modelů, je pro vás ideální možností hlavní vlastnosti lyží otestovat.

Z mého pohledu je nejdůležitější právě klidná jízda v obloučku bez větší rychlosti. Stejně jako nás učil pan Dylevský na FTVS UK na školení trenérů závodních lyžařů – nejzdravější pohyb pro člověka je chůze na boso mírně nakloněnou lesostepí. Jakmile vám lyže sedí v tomto základním pohybu, zaměřte se na patku, poté na špičku, a na závěr se rozjeďte do vyšší rychlosti. Testování není závod, ani přehlídka vašich schopností zkrotit nezkrotitelné. Jde o to vybrat si partnera na dalších několik let, pro někoho navždy.

Komentáře k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář